صدای برخوار،همه ساله اول اردیبهشت ماه به عنوان سالروز بزرگداشت، شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی، شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، نامیده شده است.

به گزارش صدای برخوار ، سعدی تخلص و شهرت ابو عبدالله مشرف به مصلح یا مشرف الدین بن مصلح الدین، مشهور به شیخ سعدی یا شیخ شیراز و یا شیخ و همچنین معروف به افصح المتکلمین است.
شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی یکی از بزرگترین شعرای ایران است که بعد از فردوسی آسمان زیبای ادبیات فارسی را با نور خود روشن ساخت و او نه تنها یکی از بزرگترین شعرای ایران بلکه یکی از بزرگترین سخنوران جهان می باشد. ولادت سعدی در سال های اول سده هفتم هجری حدودا در سال ۶۰۶ ه.ق می‌باشد
خانواده‌اش از عالمان دین بودند و پدرش از کارکنان دربار اتابک بوده که سعدی نیز از همان دوران کودکی تحت تعلیم و تربیت پدرش قرار گرفت ولی در همان دوران کودکی پدرش را از دست داد و تحت تکفل جد مادری خود قرار گرفت. او مقدمات علوم شرعی و ادبی را در شیراز آموخت و سپس در دوران جوانی به بغداد رفت که این سفر آغاز سفرهای طولانی سعدی بود.
از منظر جهان بینی، میراث‌ معنوی‌ سعدی‌ برای‌ فرهنگ‌ ایران‌ و جهان‌ آمیزه‌ای‌ است‌ از همه‌ دستاوردهای‌ نیکو و خردمندانه‌ای‌ که‌ عقل‌ جمعی‌ بشر در آن‌ روزگار بدان‌ دست‌ یافته‌ بود.
سعدی یکی از شاعران بزرگ زبان و ادب فارسی است که پس از گذشت نزدیک هشت قرن از درگذشت وی، همچنان چون ستاره ای بی بدیل بر تارک آسمان ادب ایران می درخشد.
شعر سعدی سرشار از اعتدال و از لحاظ اسلوب شعری در اوج کمال است.در شعر سعدی هم استواری سبک خراسانی نهفته است و هم لحن و خیال انگیزی های سبک عراقی.
سعدی‌ آیینه‌ داری‌ است‌ که‌ نه‌ فقط‌ صورت‌ عصر خود را در آثارش‌ باز می‌تاباند، بلکه‌ با شناختی‌ ژرف‌ و دقیق‌ چنان‌ سیمایی‌ از آدمی‌ عرضه‌ می‌دارد که‌ همگان‌ از توانگر و درویش‌ و عارف‌ و عامی‌ می‌توانند تصویر خویش‌ را در آیینه‌ کلام‌ او ببینند و با بهره‌ گرفتن‌ از زیورِ آموزه‌ها و اندرزهای‌ او، خوی‌ و خصلت‌ و گفتار و رفتار خود را به‌ زیبایی‌ و کمال‌ بیارایند.
این شاعر بزرگ در زمانی دار فانی را وداع گفت که از خود شهرتی پایدار و جهانی به جا نهاد. سال وفات او را بعضی ۶۹۱ ه. ق ذکر کرده اند و گروهی معتقدند که او در سال ۶۹۰ ه. ق وفات یافته است. مقبره او نیز در باغی که محل آن نزدیک به سرچشمه نهر رکن آباد شیراز است قرار دارد واقع شده است.
آثار او به دو دسته منظوم و منثور تقسیم می شود که در آثار منثور او مشهورترین آنها که شاهکار سعدی نیز می باشد گلستان است . و معروفترین و مشهورترین آثار منظوم او نیز بوستان می باشد که منظومه است شعری در اخلاق و تربیت و وعظ و تحقیق سروده است. قصاید عربی، قصاید فارسی، معلمعات و مثلثات، ترجیعات و …از جمله دیگر آثار اوست
سعدی سفاکی و سخاوتمندان را نیک می‏شناخت و با عاشقان و پهلوانان و مدعیان و شیوخ و صوفیان و رندان به جبر و اختیار همنشین می‏شد و خامی روزگار جوانی را به تجربه سفره‏های مکرر به پختگی دوران پیری پیوند می‏زد.

انتهای پیام/