صدای برخوار-خطر پیشرفت فشارخون در افرادی که اظافه وزن دارند ۶-۲برابر بیشتر از افرادی است که وزن طبیعی دارند.

به گزارش صدای برخوار،اظافه وزن و چاقی،برنامه های غذایی نامناسب،کم تحرکی،سیگار،استرس،سابقه خانوادگی،الکل و سن از عوامل ایجاد کنند فشار خون هستند.

برای پیشگیری و کنترل فشارخون بالا،چه تغییراتی در شیوه زندگی مورد نیاز است؟؟؟
کاهش مصرف نمک در حین پخت غذا،محدود نمودن مصرف غذا های آماده مثل مواد کنسرو شده،سوپ های آماده،آش رشته های آماده ،سوسیس ،کالباس و.‌..
کاهش مصرف تنقلات شور و غلات و مغزهای بوداده شده با نمک مثل نخود چی ،پسته و…

مصرف ماهی را در برنامه خود بگنجانیم:
استفاده از ماهی حداقل ۲ بار در هفته به شکل بخار پز یا آبپز برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا توصیه می شود. آنچه مسلم است ، مصرف ماهی بر استفاده از کپسول های روغن ماهی(مکمل دارویی )برتری دارد.

مصرف میوه و سبزی های تازه را افزایش دهیم :
افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات تازه به دلیل دارا بودن پتاسیم و فیبر می تواند باعث کاهش فشار خون شود.

شیر و لبنیات کم چرب مصرف کنیم:
باتوجه به نقش احتمالی کلسیم در کنترل فشار خون،توصیه می شود برای دریافت مقدار کلسیم ، روزانه (۳-۲) واحد از شیر و لبنیات کم چرب در برنامه غذایی گنجانده شود.

مصرف چربی های مضر را کاهش دهیم:
مصرف چربی های اشباع مانند روغن حیوانی،روغن نباتی جامد،سرشیر،کره،خامه و دنبه را کاهش دهیم .چربی های قابل مشاهده گوشت قرمز و پوست و چربی مرغ را قبل از پخت جدا کنیم.
مقدار چربی مورد نیاز روزانه خود را با استفاده از روغن های گیاهی مایع به ویژه روغن زیتون،کلزا(کانولا)،سویا و… و انواع مغزهای گیاهی (گردو،بادام ،فندوق)تامین نمیاییم.

حبوبات و غلات کامل مصرف نماییم:
حبوبات (انواع لوبیا،نخود،لپه،عدس)،غلات کامل مانند گندم،جو و محصولات تهیه شده از غلات کامل مانند نان های سبوس دار کم نمک به علت دارا بودن فیبر بالا(الیاف گیاهی)برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مفید هستند.

فعالیت ورزشی انجام دهیم:
افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند نسبت به افراد فعال بیشتر در معرض ابتلاء به فشار خون بالا قرار دارند. انجام ورزش های هوازی با شدت متوسط مثل پیاده روی به میزان۴۵-۳۰دقیقه و حداقل ۵ روز در هفته برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا توصیه می شود.

سیگار را ترک کنیم:
احتمال ابتلا به فشار خون در افراد سیگاری بیشتر از دیگران است،لذا یکی از راه کارهای لازم برای کنترل و پیشگیری فشار خون بالا ترک سیگار می باشد.

استرس و اضطراب را کاهش دهیم:
عوامل استرس زای محیط زندگی خود را بشناسیم .از قرار گرفتن در محیط های پراسترس اجتناب کنیم .مهارت پیشگیری و کنترل استرس را بیاموزیم و به کار ببندیم .

درصورت نیاز با مشورت پزشک دارو مصرف کنیم:
تغییر عادت غذایی در کنار مصرف داروها بخشی از درمان فشار خون بالا محسوب می شود. در صورت تجویز دارو توسط پزشک داروهای خود را به صورت منظم مصرف کنیم. از قطع و یا تغییر مقدار دارو به طور خودسرانه و بدون نظر پزشک اکیدا خودداری کنیم.

فشار خون خود را به صورت مرتب اندازه گیری کنیم:
کلیه افراد بالای ۳۰ سال به ویژه کسانی که دارای سابقه خانوادگی فشارخون بالا هستند و همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا،باید به صورت منظم برای اندازه گیری فشار خون خود به پزشک مراجعه کنند.
انتهای پیام/مرکز بهداشت استان واحد بهبود تغذیه با همکاری مبارزه با بیماری ها