صدای برخوار ؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: برای اجرای طرح‌های مقابله با گرد و غبار در این استان حدود ۵۴ میلیارد تومان در اختیار ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست استان قرار گرفت.

صدای برخوار ؛مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: برای اجرای طرح‌های مقابله با گرد و غبار در این استان حدود ۵۴ میلیارد تومان در اختیار ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست استان قرار گرفت.

به گزارش صدای برخوار ؛ منصور شیشه فروش روز یکشنبه تصریح کرد: این اعتبار در جلسه اخیر مدیریت بحران استان برای مقابله با آلودگی هوا و کنترل گرد و غبار به تصویب رسید و مقرر شد از این میزان اعتبار حدود ۴۰ میلیارد تومان در اختیار اداره کل منابع طبیعی و ۱۴ میلیارد تومان در اختیار اداره کل محیط زیست استان قرار گیرد.

وی افزود: به منظور کنترل گرد و غبار مقرر شد اداره منابع طبیعی استان با همکاری و نظارت محیط زیست در ۴۰۰ هکتار از زمین های مناطق شمالی استان از جمله آران و بیدگل عملیات مالچ پاشی انجام دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ایجاد باد شکن در حدود یک هزار کیلومتر از مناطق بیابانی استان را از دیگر طرح‌های مصوب شده در این جلسه اعلام کرد و گفت: مقرر شد نهالکاری در یک هزار هکتار از زمین‌های مناطق بیابانی استان از جمله کاشان، آران و بیدگل، اردستان، شرق اصفهان، برخوار، خور و بیابانک، نایین توسط اداره منابع طبیعی استان انجام شود.

به گفته وی این طرح‌ها باید از مهر امسال تا خرداد سال آینده عملیاتی و تکمیل شود.

۱۶ کانون بحرانی فرسایش خاک در استان اصفهان به مساحت افزون بر یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار وجود دارد.

بیابان‌زایی در استان به‌ویژه در شرق اصفهان، سالانه در کنار به خطر انداختن سلامت مردم و تخریب محیط زیست به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این استان خسارت وارد می‌کند.

به گفته مسوولان امر، گرد و غبار و ریزگردهای ناشی از کانون‌های بحرانی فرسایش خاک و بیابان در اصفهان سالانه حدود ۲ هزار میلیارد ریال به بخش‌های گوناگون این استان خسارت وارد می‌کند.

ایستگاههای پایش آلودگی هوا در اصفهان افزایش می‌یابد

شیشه فروش اظهار داشت: برای کنترل آلودگی هوا قرار شد ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا با کمک شهرداری و محیط زیست در شهر اصفهان از ۱۶ به ۲۱ ایستگاه افزایش یابد و شاخص آلودگی با نصب تابلوهای نشانگر در سطح شهر به اطلاع عموم برسد.

وی تصریح کرد: هواشناسی نیز موظف شد تا در صورت پایداری هوا و مهیا شدن انباشت آلاینده‌ها، این وضعیت را ۹۶ ساعت قبل از وقوع به اطلاع دستگاه‌های ذیربط و مردم برساند تا شبکه بهداشت استان بسته‌های آموزشی را به بخش‌های مختلف ارائه کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه دستورالعمل هوای پاک به ارگان‌های ذیربط از جمله شهرداریها، صنعت و معدن، محیط زیست و پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغ شده است، گفت: این دستگاه‌ها باید آیین نامه‌ها و قوانین هوای پاک را اجرایی کنند.

شیشه فروش افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید در خصوص واحدهای آلاینده قانون هوای پاک را اجرایی کند و به همراه محیط زیست فعالیت این واحدها را رصد نماید.

وی درباره واحدهای تولید آجر و گچ در اصفهان تصریح کرد: فعالیت همه واحدهای تولید آجر و گچ اطراف اصفهان که حدود ۲۰۰ واحد بودند از نزدیک بررسی شد و از این تعداد ۱۴۰ واحد تعیین تکلیف شدند.

کلانشهر اصفهان از شهرهای آلوده کشور است به طوری که از طرفی در فصول سرد سال به دلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.

برخی از کارشناسان مسائلی مانند خشک شدن بستر زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، تردد زیاد خودروهای شخصی، استفاده از سیستم های گرمایشی گاز سوز و وجود صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری این کلانشهر را از جمله دلایل افزایش آلایندگی هوا ذکر کردند.

تعدادی از شهرهای بزرگ استان اصفهان در فصل پاییز و زمستان با چالش آلودگی هوا مواجه هستند.

/انتهای پیام/