هنر منبت از آثار هنری و صنایع دستی شهرستان برخوار و شهر دولت آباد است. اما هنرمندان این عرصه با مشکلات متعددی  از جمله تهیه مواد اولیه، فروش محصولات و راکد بودن بازار دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و همین موضوع باعث تعطیلی برخی از کارگاه‌های این شهرستان شده است. شهرستان برخوار و شهر دولت آباد قطب تولید هنر اصیل منبت است.

به گزارش صدای برخوار ،هنر منبت از آثار هنری و صنایع دستی شهرستان برخوار و شهر دولت آباد است. اما هنرمندان این عرصه با مشکلات متعددی  از جمله تهیه مواد اولیه، فروش محصولات و راکد بودن بازار دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و همین موضوع باعث تعطیلی برخی از کارگاه‌های این شهرستان شده است. شهرستان برخوار و شهر دولت آباد قطب تولید هنر اصیل منبت است.

امروزه اکثر منبت‌کاران با استفاده از دستگاه سی‌ان‌سی به تولید مبل می‌پردازند. اما هنرمندان شهرستان برخوار همچنان به روش سنتی و با استفاده از کاردهای مخصوص روی چوب حکاکی می‌کنند. به‌نظر می‌رسد، فقط شهرستان برخوار توانسته اصالت این صنایع دستی را حفظ کند و همچنان مبل‌های با کیفیت تولید و عرضه کند؛ اما متأسفانه در حق این هنرمندان اجحاف شده است. از آنجایی که مبل با کیفیت در این شهرستان تولید می‌شود،متأسفانه در زمینه تبلیغات برای عرضه محصولات ضعیف عمل کرده اند ، همچنین هنرمندان این عرصه باید برای تهیه نفت سفید به عنوان مواد اولیه تولیدات محصولات دستی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کنند.
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان برخوار با اشاره به فعالیت ۱۰۰ کارگاه صنایع دستی منبت‌کاری در برخوار گفت: نزدیک ۵۰۰ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند. نسرین غزنوی ادامه داد: ۱۵۰‌نفر از این هنرمندان بیمه صنایع دستی هستند. سایت بیمه صنایع دستی چند سالی است که بسته شده، اما خوشبختانه این امکان برای هنرمندان صنایع دستی فراهم شده که از مزایای بیمه ای صندوق بیمه کشاورزی استفاده کنند و اداره میراث فرهنگی نیز آماده پذیرش این افراد بوده و بسیاری از هنرمندان شهرستان از این طریق بیمه شده‌اند. او تصریح کرد: هنرمندان صنایع دستی ، که از این طریق بیمه شده اند،  از دفترچه تامین اجتماعی برخوردار نیستند و هر ماه مبلغی را به حساب سازمان   تأمین اجتماعی واریز می‌کنند و پس از ۱۵‌سال بازنشسته می‌شوند. رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا امسال به اقتصاد صنایع دستی آسیب زد، ادامه داد: ایجاد نمایشگاه نقش مهمی ‌در فروش محصولات هنرمندان دارد، اما امسال نمایشگاه برگزار نشد ؛بدین منظور برای کمک به هنرمندان سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری در راستای اعطای تسهیلات به هنرمندان اقدام کرده است.

تهیه نــفت سفـید برای منبت‌کاران گران تمام می‌شود

رئیس اتحادیه چوب و فلز برخوار با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مشکل منبت‌کاران این شهرستان تهیه نفت است، بیان کرد: نفت سفید از جمله مواد اولیه و نیاز اساسی منبت‌کاران است و واحدهای کارگاهی شهرستان برای تأمین این نیاز اساسی ناچار به تهیه نفت با چندین برابر قیمت از طریق دیگر شهرستان‌ها شده است و قانونی برای ارائه نفت به این هنرمندان برای استفاده روی چوب وجود ندارد. علی فتاحی با اشاره به اینکه سختی کار زیادی متحمل سازندگان مبل شهرستان می‌شود و سود چندانی عاید آن‌ها نمی‌شود، بیان کرد: منبت شهرستان برخوار اصیل ، سنتی و دستی است، در حالی که منبت‌کاران ملایر و سایر شهرها با استفاده از دستگاه سی ان سی فعالیت می‌کنند و مسئولان اصلا به این موضوع توجه نمی‌کنند که باید برای حفظ اصالت این هنر حداقل یکی از نیازهای این هنرمندان برای تولیدات محصولات که نفت است را تأمین کنند. او با اشاره به اینکه ۴۰ لیتر نفت برای انجام فعالیت منبت‌کاران شهرستان برخوار لازم است،تصریح کرد: مشکل نفت هنرمندان شهرستان می‌تواند با تعامل اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ،سازمان صنعت معدن و شرکت پخش فراورده‌های نفتی حل شود، اما علی‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده تا‌کنون در این زمینه اقدامی ‌صورت نگرفته است. فتاحی خاطرنشان کرد: وظیفه اتحادیه سامان‌دهی رسته‌های صنفی، رسیدگی به تخلفات صنفی، صدور و تمدید پروانه کسب و رسیدگی به مسائل  واحدهای صنفی است که در این راستا پیگیری لازم برای حل مشکلات واحدهای صنفی انجام شده است، اما مسئولان نیز باید مساعدت کنند.