صدای برخوار-وضعیت کیفی هوای کلانشهر اصفهان روز چهارشنبه در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفته است.

به گزارش صدای برخوار به نقل از خبرگزاری ایرنا،بابک صادقیان رئیس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان  گفت: وضعیت کیفی هوای کلان شهر اصفهان صبح امروز با میانگین ۱۳۷ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است.

وی افزود: بر همین اساس شاخص آلاینده‌های موجود در هوا در خیابان احمدآباد بر روی عدد ۱۵۶ ناسالم برای عموم خیابان رودکی ۱۲۴، خیابان استانداری بر روی عدد ۱۳۸، چهار باغ خواجو بر روی عدد ۱۳۶ و بزرگراه خرازی بر روی عدد ۱۳۰ (AQI) ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.

صادقیان با بیان اینکه طبق پیش بینی و اعلام هوا شناسی وزش باد در دو روز اخیر سبب انتشار گرد و غبار و نیز ریزگردها در هوا و در نتیجه کاهش کیفیت هوای اصفهان شده است تصریح کرد: همچنین وضعیت کیفی هوای سایر شهرستان های استان نیز ناسالم برای گروه های حساس ثبت شده است.

با توجه به وضعیت ناسالم کیفیت هوا در چنین شرایطی لازم است شهروندان به توصیه‌های مرکز بهداشت استان در این زمینه توجه کنند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (A Q I ) یا شاخص آلودگی هوا (P S I ) معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

وزش باد در دو روز اخیر سبب انتشار گرد و غبار و نیز ریزگردها در هوا و در نتیجه کاهش کیفیت هوای اصفهان شده است.

کارشناسان تاکنون از شناسایی ۱۶ کانون تولید گرد و غبار در استان اصفهان خبر داده اند که برخی از این کانون ها در سایر استان های کشور قرار دارد اما هوای اصفهان را تحت تاثیرقرار داده است.

انتهای پیام/