به گزارش شمال اصفهان ؛به نقل از خبرگزاری شبستان و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در مراسم گرامیداشت روز جهانی محیط زیست با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در […]

به گزارش شمال اصفهان ؛به نقل از خبرگزاری شبستان و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در مراسم گرامیداشت روز جهانی محیط زیست با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود و از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ همراه باشد ، ممنوع‏ می باشد به این معنا که استانی که ۵ میلیون نفر جمعیت دارد باید ۵ میلیون محیط‌بان داشته باشد.

استاندار اصفهان/شب و روزم را برای زاینده رود گذاشته ام

زرگرپور افزود: در سند چشم انداز بیست ساله ی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ نیز آمده است که جامعه‌ی ایرانی در افق این چشم‌انداز چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت، برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصتهای برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب.

استاندار اصفهان با اشاره به سند چشم انداز استان اصفهان گفت: در این سند نیز آمده است که استان اصفهان در پایان این برنامه ، استانی با توسعه ی جامع استانی، پایدار، هماهنگ و سازمان فضایی متعادل و متوازن با تاکید بر حفاظت از محیط زیست و بهره‌برداری منطقی از منابع خواهد بود.

وی افزود: امروز استان اصفهان در حوزه ی مقوله های زیست محیطی همانند دو روی یک سکه است که یک روی آن استانی با تنوع زیستی قابل قبول و موفق در حفظ آن است و بیشترین تعداد وحوش را در خود دارد همچنین ۱۵ درصد خاک استان مناطق حفاظت شده چهارگانه و ۱۰ درصد مساحت آن منطقه ی شکار ممنوع است و موفق ترین برنامه ی کاهش آلودگی هوا را در کشور اجرا نموده است و تلاش های خوبی حداقل در دولت تدبیر و امید ارائه شده است.

مدیر ارشد استان ادامه داد: روی دیگر سکه چالش های احیای حوضه ی آبریز زاینده رود، پدیده ی رو به رشد گردوغبار، آلودگی های خاک، تراکم جمعیت و منابع در محدوده ی کمی از سرزمین و به عبارت دیگر با یک شرایط زیست محیطی مطلوب فاصله ی قابل توجهی دارد و بر همین اساس نیز فعالیت دو چندان می طلبد.

وی تصریح کرد: شهری مانند اصفهان برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر طراحی شده اما برخی مسئولان آن به دنبال رساندن این جمعیت به ۲ و نیم میلیون هستند و ما فاصله بسیاری با چشم‌انداز استان داریم و برای کاهش این فاصله تلاش کنیم و در این راه ، راهکارهای علمی نیز بسیار مؤثر است.

زرگرپور اظهارداشت: اگرچه استان اصفهان در تعدد و تنوع معضلات زیست محیطی در رتبه های اولیه ی کشوری قرار دارد ولی پیشگامی و سرآمدی اصفهان در ارائه ی راهکارهای علمی و عملی برای برون رفت از مشکلات پچیده ی محیط زیستی و پویایی استان در مشارکت بین بخشی و مردمی نیز زبانزد و سرآمد است.

استاندار اصفهان یادآور شد: تاکید مقام معظم رهبری بر اقدام برای عملیاتی ساختن اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست های زیست محیطی نظام از سوی ایشان، در برنامه ریزی های استانی، ما را به حرکت در مسیر اقتصاد سبز و پایدار مبتنی بر استفاده ی صحیح از منابع که از اهمت ویژه ای در اقتصاد مقاومتی برخوردار است وا می دارد و این مطلوب تنها با مشارکت مردمی و بین دستگاهی حاصل خواهد شد.

رسول زرگرپور اضافه کرد: برای فعالیت منسجم دولتی از نظر ساختاری نیز فعال سازی کارگروه اجرای سیاست های زیست محیطی نظام که از آغاز سال جاری مقدمات تشکیل آن در سطح استان فراهم گردیده می تواند در تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی و نیل به اهداف زیست محیطی برنامه ی چشم انداز ۲۰ ساله ی استان پیشرفت های قابل ملاحظه ای را حاصل سازد.

زرگرپور اظهارداشت: اینجانب به عنوان مدیر ارشد اجرایی استان افتخار دارم که با اولویت بخشی به مسائل زیست محیطی و جلب مشارکت عمومی و بین بخشی تاکنون در اجرا و تدوین چندین برنامه ی کلان زیست محیطی استانی توفیق نسبی یافته ایم و انتظار می رود کلیه ی مدیران استانی و مردم فرهنگ مدار استان با در اولویت قراردادن مباحث زیست محیطی، تمام توان و کوشش خود را در زمینه ی سلامت پایدار و تعادل بخشیدن به محیط زیست و طبیعت زخم خورده ی نصف جهان بطور مستمر مصروف دارند.

وی با بیان اینکه در ادامه ی برنامه ریزی و عملیاتی ساختن برنامه های کلان زیست محیطی، یکی از معضلات محیط زیست استان، گردو غبار است، تصریح کرد: گرد و غبار آثار و پیامدهای نامطلوبی بر محیط زیست دارد و این پدیده بیش از آنچه تصور می شود برای سلامت عمومی خطرناک است.

استاندار اصفهان افزود: نتایج تحقیقات نشان داده است که تماس طولانی مدت با ذرات گرد و غبار عامل مهمی در ایجاد بیماری های ریه و بیماری های قلبی تنفسی است و آمارهای به دست آمده از آلودگی هوای کلان شهر اصفهان به ذرات گردوغبار با اندازه ۱۰ و ۲.۵میکرون در سال های اخیر و چندین برابر بودن مقادیر اندازه گیری شده در هوا نسبت به مقادیر استاندارد سبب شده تا به این معضل نگاه و توجهی ویژه شود.

وی افزود: حرکت بسیار خوبی برای کاهش آلودگی هوای استان برنامه ریزی شده و این در حالی است که نهادهای مردمی خدا قوتی به مسئولان نگفته‌اند و باید دانست این نهادها تنها نباید انتقاد کنند و باید در این راه مسئولان و طرح را حمایت کنند، نقاط ضعف و قوت را گفته و به ما کمک نمایند.

زرگرپور به زاینده‌رود نیز اشاره کرد و افزود: درباره زاینده‌رود نیز از برخی افراد گلایه‌مندم و اقدامات صورت گرفته در این سالها در حوضه زاینده‌رود در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، معضلی در اصفهان به‌وجود آمده و برای این معضل حداقل باید ۵ سال برنامه‌ریزی کرد، در این جریانات نباید سیاه‌نمایی شود و مردم و بسیاری از مسئولان باید در این راه همدل و همراه باشند و اگر همگرایی در مسائل استان ایجاد شود می توان این استان را گلستان نمود.

مدیر ارشد استان افزود: اگر دغدغه برخی افراد زاینده‌رود است باید بگویم من شبانه روز خود را برای زاینده‌رود گذاشته‌ام و روز نخست نیز گفتم تا ۵ سال آینده نباید به دنبال زاینده‌رود باشید به این دلیل که باید برای حل این مشکل قدم به قدم پیش‌روی کنیم، ولی با اینحال پس از ۳ سال در خشک‌ترین سال ۴ دهه اخیر ،کشاورزان زمین‌های خود را در حدود ۴۰ هزار هکتار زیر کشت بردند و حق آبه ها اجرایی شده است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: ما باید مسائل زیست‌محیطی استان را قدم به قدم پیش ببریم و باید دانست استاندار این استان استانداری زیست‌محیطی است اما باید در این راه تنها به‌دنبال بیان مشکلات نباشیم و پیشرفت‌ها را برای امیدواری مردم به‌خوبی اطلاع‌رسانی کنیم، وضعیت تخریب زیست‌محیطی در استان متوقف شده است و من این ادعا را دارم که بیش از هر کس دیگر دلم برای محیط‌زیست و زاینده‌رود اصفهان می‌سوزد.

زرگرپور ادامه داد: پس از اجرای موفقیت آمیز برنامه ی جامع کنترل کیفی هوای اصفهان که منجر به بهبود قابل ملاحظه ی کیفیت هوای اصفهان شد ، با تصویب کارگروه مقابله با گرد وغبار استان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان ماموریت یافت با همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی مرتبط برنامه ی «جامع مقابله باپدیده گرد و غبار در ناحیه ی مرکزی استان اصفهان» شامل ۹ شهرستان اصفهان،شاهین شهر و میمه، برخوار، خمینی شهر، نجف آباد، لنجان، فلاورجان، تیران و مبارکه را براساس طرح آمایش سرزمین تحت نظارت استانداری تهیه نماید.

طرح جامع مقابله با پدیده ی گرد و غبار رونمایی شد
استاندار اصفهان با اعلام اینکه برنامه ی مقابله با پدیده ی گردو غبار در ناحیه ی مرکزی استان بعنوان برنامه ای جامع و بین بخشی آماده ی اجرا است، گفت: این برنامه امروز رونمایی خواهد شد و بخش تکمیلی آن شامل شهرستان هایی که در خارج از ناحیه ی مرکزی قرار دارند شامل ۱۴ شهرستان نائین، اردستان، خورو بیابانک، آران و بیدگل، نظنز، کاشان، گلپایگان، خوانسار، فریدن، فریدون شهر، چادگان، دهاقان، شهرضا و سمیرم نیز در دست تهیه و تکمیل است.

زرگرپور در پایان اظهارداشت: برای چندمین بار بر این باور تاکید می کنم که تنها راه موفقیت در حل معضلات زیست محیطی استان مشارکت فعال و پویای سازمان های مردم نهاد زیست محیطی است که خوشبختانه تاکنون مشارکت خوبی داشته اند و نیازمند به تقویت، توسعه و مشارکت بیشتر هستند.